به گزارش قدس آنلاین، برنامه "گفت و گوی اجتماعی" با موضوع بررسی ماهواره و تهدید کالاهای تولید داخل به واسطه کالاهای خارجی با حضور دکتر اسماعیل نژاد (قائم مقام پژوهشکده عفاف، کارشناس مسائل اقتصادی) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.
در این برنامه دکتر اسماعیل نژاد با اشاره به تحول رسانه های در سال های اخیر، گفت: امروزه با روی کار آمدن نسل جوان رسانه های از حالت انفعالی خود خارج شده و به رسانه های اجتماعی فعال تبدیل شده اند.
وی همچنین در ادامه افزود: ماهواره و رسانه زمانی برای یک کالا تهدید به حساب می آید، که به دنبال ایجاد ذائقه ای جدید بر علیه تولید داخلی باشد.
این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به ضریب نفوذ ماهواره در کشور اظهار داشت: نفوذ ماهواره در کشور ایران به طور غیر رسمی پذیرفته شده است، در حالی که از نظر رسمی این موضوع غیر قانونی تلقی می شود.
وی با اشاره به ارتباط بین تبلیغات و محصول عنوان کرد: تبلیغات در فضای رسانه برای دو قشر از کالاها همواره ضروری و لازم است؛ یکی کالایی که بسیار خوشنام بوده و مطلوب است و دیگری کالایی که کسی رغبت به خرید آن را ندارد.
دکتر اسماعیل نژاد در خصوص خرید از کانال های ماهواره ای ادامه داد: افراد بسیار کمی از خرید خود از کانال های ماهواره ای احساس رضایت دارد، به طوری که بیشتر افراد در خرید از کانال های ماهواره ای ضرر کرده اند.
وی با اشاره به مقررات تبلیغ شبکه های تلویزیونی اظهار داشت: بسیاری از شبکه های رسانه ای برای تامین مخارج خود، زیر بار استاندارداهای لازم برای پخش تبلیغات نمی روند.
قائم مقام پژوهشکده عفاف در بخش دیگر سخنان خود با تاکید بر این که اساس تبلیغ باید بر بلاغت باشد، گفت: تبلیغات باید مردم را به بلوغ برساند، به طوری که در مورد کالایی معرفی نشده ذهنیت و شناخت کامل را به وجود آورد.
وی با بیان این که تبلیغات نباید گمراه کننده باشد، عنوان کرد: تبلیغات در رسانه ی ملی باید از طریق اتاق فکری متخصص مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد، به طوری که هر کدام از تبلیغ های رسانه های ملی با توجه به گروه های سنی مختلف و با سیاست گذاری های صحیح پخش شوند.
دکتر اسماعیل نژاد در ادامه اضافه کرد: عدم آگاهی مردم از رسانه های مختلف باعث شده تا در مقابل تغییر ذائقه خود مقاوم نبوده و به سرعت تغییر اشتها دهند.
منبع:رادیو گفتگو
نظر شما